مقصر در تصادفات خودروهای خودران کیست!؟

مقصر در تصادفات خودروهای خودران کیست!؟



در صورتی که یک ماشین خودران عابری را زیر بگیرد چه کسی قانونا مقصر شناخته می شود؟

برخی ادعا می کنند که شرکت سازنده می تواند مقصر باشد، برخی دیگر نیز به رفتارهای غیرقابل پیش بینی انسان در رفتارهای ترافیکی اشاره می کنند.

سازندگان امیدوارند که با عوض شدن و هماهنگ سازی خیابان ها با اتومبیل های خودران شاهد حوادث رانندگی در خودروهای بی راننده نباشیم.

به وضوح تا فرا رسیدن چنین زمانی همواره باید از رفتارهای غیرقابل پیش بینی در کنار اتومبیل های خودران خودداری کرد.

یکی از اتومبیل‌های خودران گوگل به نام «وایمو» (Waymo) در آریزونا با یک اتومبیل دیگر برخورد کرد. این تصادف باعث شد تا تصور عموم از ایمنی اتومبیل‌ها خودران به چالش کشیده شود، درحالی که پلیس اعلام کرد دلیل این برخورد عامل انسانی بود.

داستان از این قرار است خودرو هوندا بخاطر جلوگیری از برخورد با یک ماشین دیگر در چهار راه از مسیر منحرف می‌شود. همین انحراف باعث شده تا خودرو هوندا با مینی ون گوگل که در حال حرکت در مسیر خود بود، برخورد کند. در هنگام برخورد، اتومبیل گوگل در حالت خودران قرار داشت و یک اپراتور پشت فرمان نشسته بود. در این تصادف اوپراتور خودرو وایمو جراحت سطحی کمی برداشت.

پلیس در حال بررسی عامل تصادف است. به نظر می‌رسد، مقصر راننده‌ای است که چراغ قرمز را رد کرد. همین موضوع باعث شده خودرو هوندا برای جلوگیری از تصادف با راننده خاطی از مسیر منحرف شود و درنهایت به مینی‌ون خودران گوگل برخورد کند. با این حال باید تا اعلام اطلاعات تکمیلی تصادف کمی منتظر بمانیم. این دومین تصادف اتومبیل‌های خودران در سال ۲۰۱۸ است. پیش از این در ماه مه، اتومبیل خودران اوبر که یک ولوو XC90 بود، با عابر پیاده برخورد کرد. در این تصادف عابر پیاده کشته شد و اوبر تصمیم گرفت تمامی برنامه‌های تست اتومبیل‌های خودران خودش را به حالت تعلیق درآورد.

پروژه ساخت اتومبیل خودران گوگل به سال ۲۰۰۹ یعنی ۹ سال پیش برمی‌گردد. نتیجه تلاش این شرکت تولد خودرو خودران آزمایش به نام وایمو بود. در حال حاضر گوگل و وایمو از زیرمجموعه‌های شرکت آلفابت هستند. وایمو در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد برنامه تست اتومبیل‌های خودران را بدون درنظر گرفتن راننده پشت فرمان ماشین آغاز کرده است.

یکی از دغدغه‌های همیشگی درمورد اتومبیل‌های خودران، ترس از ضعف یا اختلال سیستم هوشمند آن‌ها هنگام شرایط خطرناک بود. با وجود پیشرفت سیستم‌های فناوری در این گونه خودروها گهگاهی خبر از تصادف آن‌ها می‌شونیم. البته باید درنظر داشته باشیم در بسیاری از این موارد، گفته شد سیستم هوشمند خودرو عامل تصادف نبوده؛ بلکه عامل انسانی منجر شد تا شرایط خطرناک پیش بیاید و اتومبیل‌های خودران تصادف کنند. با این حال هوشمندی اتومبیل‌های خودران هنوز به سطحی نرسیده تا شاهد عملکرد بالای آن‌ها برای جلوگیری از تصادف در شرایط پرخطر باشیم.

کارشناس اتومبیل:زهرا اتنی عشریه